Vatten och hälsa

Jag har haft problem med värk i axlar och nacke, förmodligen som en effekt av allt för mycket stillasittande framför datorn. Något som verkligen fungerat för mig är att simma. Jag har haft problem med axlarna, främst, i flera år nu. Cirka två år tillbaka började jag gå hos fysioterapeut, något som hjälpte för stunden men jag tyckte alltid att problem kom tillbaka ganska snabbt när jag slutade gå. Jag vet om att jag ska göra mina övningar som jag fått av min terapeut även där hemma. Dock är det ju alltid svårt att vara motiverade när man känner sig bättre. Problemen tycktes alltid komma tillbaka, kanske på grund av min lathet med att genomföra mina övningar och stretching regelbundet.

Badhuset hjälpte mig

För ungefär ett år sedan så var jag trött på värken och köpte mig ett månadskort på badhuset. Jag hade nämligen fått tips av en väninna att simning gjort henne gott. Efter att ha simmat regelbundet två till tre gånger under den här månaden så kände jag att värken undan för undan släppte. Jag kunde nu sitta och jobba utan att ständigt behöva tänka på hur ont det gjorde i axlar och nacke.

Allt efter detta har jag skött min simning regelbundet, jag går till badhuset minst ett par gånger varje vecka. Det är absolut ingen avancerad träning som behövs. Jag simmar bara några längder fram och tillbaka, under en halvtimme eller en timme ungefär. Jag har aldrig motionerat särskilt mycket i livet, jag har lyckats håla mig i hyffsat god kondition ändå. Men allt eftersom man blir äldre så har jag märkt att jag behöver röra på mig lite extra för att inte lägga på mig de där överviktskilona. Långa promenader fungerar fint men simning är ju minst lika effektivt om man simmar på ett bra tempo. För min del så tycker jag att simningen är roligare så den fyller verkligen en funktion i mitt nya, lite hälsosammare, liv.

Stressfri och avslappnad vardag

En annan effekt av mina besök i badhuset som jag gärna vill dela med mig av är att jag känt mig märkbart mer avslappnad och haft färre perioder när jag känt mig riktigt stressad. Kanske är detta delvis på grund av den extra motion jag fått i vardagen. Genom att få hjärtat att slå snabbare under motionsintervall såsom till exempel under springturen, simning eller promenad så frigörs välgörande ämnen i kroppen som får vår kropp och hjärna att slappna av, även lång tid efter att själva aktiviteten är avslutad.

Jag tror även fullt och fast på att själva vistelsen i badhuset, utöver motionen, har något att göra med att jag känt mig mer avslappnad. Bara genom att komma ner i bassängen kan man ibland känna en känsla av välbefinnande. När jag simmar så är det ibland som att alla problem bara flyter iväg. I vattnet blir det liksom omöjligt att tänka på alla vardagens små bekymmer. Det är som att man i vattnet får distans till allt som hänt. I vattnet kan man fokusera på här och nu, känna vattnet omsluta kroppen, känna nuet.

Bad för alla

Jag tycker verkligen att vi i Sverige på nationell nivå både satsa mer på våra badhus. Jag tror att vi alla skulle må lite bättre om vi besökte badet lite oftare. Ett problem jag upplever är att många idag tycker att det är lite ofräscht att gå till badhus och trängas med många andra personer. Många av mina väninnor älskar att gå på spa men de kan inte tänka sig att gå och simma i det lokala badhuset. Att gå på spa är dyrt och inget man kan göra ofta. Därför borde stat och kommun satsa på att rusta upp och göra våra allmänna badhus fina, rena och trygga så att alla kan känna sig bekväma med att gå dit. Jag tror faktiskt att detta skulle vara ett projekt som i slutändan tjänar tillbaka kostnaden i form av en friskare befolkning. Tänk alla som går sjukskrivna för diverse krämpor. Om befolkningen som helhet gick och simmade några dagar i veckan så hade många av dessa sjukdomar kunnat förebyggas.